19 Ekim 2010 Salı

LPG AVRUPA'DA ÇEVRE, TÜRKİYE'DE UCUZLUĞU NEDENiYLE ÇOK TUTULUYOR

Otogaz Avrupa'da çevre, Türkiye'de ise yarı yarıya varan ucuzluğu nedeniyle büyük ilgi görmeye başladı.
Son dönemde artan petrol fiyatlarının yanısıra daha sağlıklı kitlerin üretilmesiyle LPG'li otomobil sayısında patlama gözleniyor. Özellikle büyük şehirlerde lüks araba sahipleri de araçlarını LPG kitleri taktırmaya başladı. Hareketliliğin en fazla görüldüğü şehirler arasında İzmir ve Ankara başı çekiyor. İstanbul ve Anadolu'da da LPG kullanımı artış trendinde. Merkezi Adana'da bulunan LPG, Doğalgaz, Yedek Parçacıları ve Montajcıları Derneği Başkanı Halil Fırat, son petrol zamlarının yanısıra sistem değişikliği ile daha sağlıklı kitlerin devreye girmesiyle montajların hızlandığını belirtti. Fırat, kendisinin ve bayi arkadaşlarının günde dört beş tane LPG kiti takarken son zamanlarda bu sayının 15-20'ye yükseldiğini anlattı. İzmir'de Stargas Polaris Genel Müdürü Sezen Bayraktar, geçen sene yaptığı LPG kiti ithalatının toplamını iki ayda gerçekleştirdiğini ifade ederek, "Geçen yıl 2 bin 500 kit getirmişiz. Sadece son iki ayda bu sayı 2 bin 800 sayısına ulaştı. Satışlarda patlama sözkonusu" dedi. Bayraktar, İzmir ve Ankara'da satışların patladığını, İstanbul, Antalya, Bursa, Eskişehir, Konya gibi şehirlerde de büyük talep olduğunu söyledi. Bayraktar, "Şu anda mal yetiştiremiyoruz. Bir hafta 10 gün sonrasına randevu vermeye başladık." şeklinde konuştu.
Özellikle lüks araçlar için geliştirilen yeni tip kitler sayesinde çıkan araçların LPG'ye dönmeye başladıklarını ifade eden Bayraktar, yeni tip kitlerin büyük bir güvenlik sağlamasının yanında performans kaybını da ortadan kaldırdığını anlattı. Bayraktar, "Artık lüks segment araçlar, Hummerler bile LPG taktırmaya başladı." dedi. Avrupa'da çevre dostu olduğu için LPG'ye büyük destek olduğunu, İtalya'da araç başına 650 Euro teşvik verildiğini, Almanya'da iki yıl vergi muafiyeti tanındığını, İngiltere'de ise benzinli araçların şehir merkezlerine giremediğini ifade eden Bayraktar, artık kapalı garajlara LPG'li araçların girmeye başladığını söyledi. Avrupa ülkelerinde çevre dostu olarak yaygınlaşan LPG Türkiye'de daha ziyade ekonomik nedenlerle tercih ediliyor. LPG fiyatı benzine göre km'de yüzde 50'nin üstünde tasarruf sağlıyor.

Alternatif Yakıt Sanayi ve İşadamları Derneği (ALSİAD) Başkanı Feramus Aydemir ise yaptığı açıklamada, son bir ayda başlayan hareketliliğe dikkat çekerken kendilerinin de 15-20 gündür TSE yeterlilik belgesi olmayan, merdivenaltı firmaların peşine düştüklerini ifade etti. Ankara'da 50 yetkili firmanın olduğunu, 50 tane çevrim yapan firmanın yanında merdivenaltı tabir edilen 250-300 tane firmayı günlük 300-400 dönüşüm yapan araçların bulunduğunu, makine mühendisi olup olmadığını kontrol ettiklerini, montaj yapılan araçları tesbit ederek disipline etmeye çalıştıklarını söyledi.

Tüm Otogaz Montaj Servisleri Derneği (TOMDER) Başkanı Asım Şafak, ülkemizde bu kadar yoğun karşı lobi ve kampanyaların olmasına rağmen otogaz sektörünün genel olarak hem LPG satışlarıyla hemde araç dönüşümleriyle hızla geliştiğini kaydetti. Şafak, "Şu anda ülkemizde MMO verilerine göre yaklaşık 1.5 milyon LPG'li araç bulunuyor ve her yıl ortalam 150 bin yeni LPG'li araç bu rakama ekleniyor. Bu denli hızlı bir pazar gelişmesi ülkemizi dünya çapında sayılı ülkelerden biri konumuna getiriyor." dedi. Standartlara uygun güvenli bir pazar gelişimini sağlayabilmek için otogaz montaj atölyelerinin yükümlülüklerinin zor ve ağır olduğunu anlatan Şafak, bu şartları yerine getiren değerli meslektaşlarının, korunup kollanmadığı gibi haksız rekabetle karşı karşıya bırakıldığını söyledi. Sanayi Bakanlığı ve belediyeler üzerlerine düşen görevleri hassasiyetle yapmadığını iddia eden Şafak, "Örneğin İstanbul'da 46 TSE belgeli işletme var, fakat bilinen bir gerçek İstanbul'da 360 korsan, hiçbir yetkiye sahip olmayan merdivenaltı atölye faaliyet gösteriyor. Sanayi Bakanlığı'nın bu konudaki denetimleri yetersiz demek yerinde olmaz, hiçbir şekilde bu alanda denetim yok." dedi. LPG Piyasası Kanunu çıkarken, sektörle ilgili her türlü detay düşünülmüşken, otogaz montajı ve montajda kullanılan ekipmanlara yönelik bir ibare bulunmadığını ifade eden Şafak, LPG tüpü imalatı ve hatta tamiri yapmak için bile bu kanunu gereği EPDK'dan lisans alınması zorunluluğu varken, ülkemizde 1.5 milyon aracın bagajında dolaşan otogaz tanklarının imalatına dair en ufak bir bahis söz konusu olmadığını söyledi. Şafak endişelerini şu şekilde açıkladı: "Bu durum, ne acıdır ki, neredeyse LPG sektörünün yarısını oluşturan otogaz pazarı konusunda LPG dağıtım şirketlerinin aymazlığını göstermektedir. Otogaz montaj sektörünü ve sorunlarını görmezlikten gelmek, netice itibarıyla LPG sektörü açısından hiç de hayırlı bir durum değil. Türkiye'de yaklaşık 1.5 milyon aracın otogaz tanklarının yenileriyle değiştirilmesi gereken bir sürece giriyoruz."

1 yorum:

  1. Arkadaşına Selam. Ben siteniz benim için çok ilginç olduğunu düşünüyorum, sitenizin bana bazı önemli bilgiler vermek, çok teşekkür ederim!

    Lpg Otogaz Montaj Servisi

    YanıtlaSil