Otopark sorunu şu anda en büyük sorun. Bizce LPG’li araçlar eğer LPG sistemleri ruhsata işli ise kapalı otoparklara alınmalı
25 yıldır otomotiv sektöründe faaliyet gösteren Tunalı Motor Otogaz sektöründe; LPG’li araçların kapalı garajlara alınmaması, yanlış montajlar ve bayilerin az kontrol edilmesi, kullanıcıların yetersiz bilgiye sahip olması, sektörün başlıca sorunları olduğunu ifade ediyor.
Kısaca şu ana kadarki iş yaşantınızdan bahsedebilir misiniz?
25 yıldır otomotiv sektöründeyim. Oto yedek parça acenteliği, servis işletmeciliği yaptım. Halen 5000 metrekare kapalı bir alana sahip bir plazada oto servis işleri yapmaktayım. 45 personel ile çalışmaktayız. Kaporta, boya, mekanik bakım, mini onarım, 3M boya koruma gibi otomobilin her branşında hizmet vermekteyiz. 2006 Yılında görüşmelerine başladığımız ve 2007 de Türkiye distribütörlüğünü aldığımız Teleflex-GFI LPG dönüşüm sistemlerini Türkiye genelinde ve özellikle Ankara’da süratle tanıtmaktayız.
Dönüşüm sektörüne ne zaman girdiniz? Sizi bu sektöre çeken sebepleri öğrenebilir miyiz?
2005 Yılında bir ürünün montaj bayisi olarak girdik. Dünyada LPG ve CNG dönüşüm hızına ayak uydurmak zorundayız. Bazı şeyleri önceden görmek ve hareket etmek gerekir. LPG/CNG dönüşümü otomotiv sektöründeki yerini almıştır. Bu gidişata uzak durmak yanlış olur diye düşünüp girdik.
Montaj sektöründeki pek çok sıkıntıdan sizin en çok dikkatinizi çekeni öğrenebilir miyiz?
Montaj sektöründeki sıkıntılar oldukça fazladır. LPG’li araçların kapalı garajlara alınmaması, yanlış montajlar ve bayilerin az kontrol edilmesi, kullanıcıların yetersiz bilgiye sahip olması, sektörün başlıca sorunlarıdır. LPG’yi tanıtmak, tüketicilere sevdirmek, medyada tanıtıma hız vermek ve montaj bayilerini standarda kavuşturmak çok önemlidir.
Sizce son dönemde dönüşüm sektöründe eskiye oranla beraberlik arttı mı?
Evet, fazlasıyla arttı diyebilirim. Dernekleşme, dergilerin çoğalması, çeşitli etkinlikler bunun göstergesidir. Fakat her zaman daha iyisi vardır. Birlikte hareket etmenin getirdiği sinerjiyi hepimizin kabul etmesi ve daha çok çalışmamız gerektiğini düşünüyorum.
Sizce TSE’nin dönüşüm konusundaki standartları yeterli mi? Görüşünüzü alabilir miyiz?
Bence yeterli değil. Denetimleri arttırabilirler. Ayrıca enjektörlü bir otoya klasik LPG montajına onay vermelerini anlayabilmiş değilim. Sağlıklı koşullarda ve doğru yapılan bir montaj müşteri memnuniyetini sağlar. Bunu denetlemek herkese fayda sağlar.
Yeni sistemler ile birlikte dönüşüm sektöründe bir düzelme olduğu söyleniyor. Bu konuda düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
Yeni sistemler eski sistemlere nazaran çok daha başarılı, Bilhassa 2008 de Avrupada, 2009/10 yıllarında Türkiyede mecbur olacak olan R-115 sertifikası, LPG sistemleri üreticilerinin, otomobil üreticilerinin ürettikleri her modelde benzinde vermiş oldukları emisyon ve motor güç değerlerinin aynısını vermelerini talep eden bir sertifikadır.
Teleflex-GFI markası bu sertifikayı 2006 yılında da tedarik etmiş bulunmaktadır.
Eklemek istedikleriniz….
Otopark sorunu şu anda en büyük sorun. Bence LPG’li araçlar eğer LPG sistemleri ruhsata işli ise kapalı otoparklara alınmalı. Yurt dışında böyle bir sorun yok, sadece Türkiye’de mevcut.
Bir kere kapalı otoparkların havalandırma standartları yüksek olmalı ki şu anda bir sürü otopark ta bu standart yok.
Ayrıca tüketiciler ve yetkililer bilmelidir ki benzinli araçların infilak etme, yan şansı LPG’li araçlara göre çok daha fazladır.
Son olarak ta basında çıkan asılsız ve tüketicileri korkutan yalan yanlış haberler. Tüketiciler Makine Mühendisleri Odası’na başvurarak daha detaylı bilgi alabilirler. Tüketiciler bilmelidirler ki bir araç her hangi bir sebepten de yanabilir, fakat saygı değer basın mensuplarımız araçta LPG varsa hemen “LPG’li araç yandı” gibi ibareler kullanıyorlar. Ama LPG den dolayımı yandı diye sorulunca, yanıt ne yazık ki hayır. Bu konularda basınımız daha bilinçli olmalı ve tüketicileri korkutmamalıdırlar
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder